fredag 11. april 2008

Beijing, so far!

Har faatt litt klager paa at vi ikke blogger ofte nok, hehe, saa da setter jeg meg ned og skriver vettu! Takk for alle kommentarer forresten, det er kjempestas, og veldig artig aa lese at flere har anlagt bart! Er det enda flere der ute som tester ut dette fjeshaarfenomenet, saa si i fra, saa kan vi lage The great wall of Bart! Velkommen!



Vi har altsaa tilbakelagt mangemange kilometer igjen, fra Ulanbaataar tilErlian med nattog, grensebyen i Kina/InnerMongolia(hvis noen skjonner seg paa landegrensene her i Asia, med Kina som "eier"/"styrer" mer enn sitt eget land og Russland med sine "autonome stater" for andre "folkeslag" saa feel free til aa oppdatere oss paa hvordan dette egentlig fungerer..), og videre til Beijing i minibuss med 6 mongolere pluss sjaafor, det var en meget lang og trang tur.. Kom fram rundt 23 paa kvelden, i helt ny by og helt nytt land, saa det var en litt skummel start, ble jo ogsaa lurt av taxisjaaforen, men vi lukta scam lang vei, og ga oss ikke, saa vi fikk i alle fall begrensa skadene paa budsjettet som han provde aa paafore oss! Det gikk fint, og det er forste gang noen har provd aa lure oss for penger, saa det er ok. Forste natt paa hostellet bodde vi vegg i vegg med baren, saa det var ganske mye braak, og vi hadde ikke laas paa dora, faktisk ikke engang dorhandtak, saa det ble saa som saa med den nattesovnen, men dagen etter ble vi flytta til et flott dobbeltrom med eget bad, herlig! Og her skal vi bo i antagelig tre uker, ca, har meldt oss paa spraakkurs, og planlegger et lenger opphold i Beijing. Sights and activities are without limits i denne enorme byen, saa det blir nok ikke noe problem. Har tilbakelagt endel kilometer til fots ogsaa! Hehe!
Har sett Den forbudte by, kom ganske tidlig og brukte hele dagen, men har ikke faatt sett hele, den er bare for stor, og full av turister, men med flotte utstillinger og spennende historie, og Qing og Ming dynastier og flere enn det, noen var fra 2000 aar f.K, saa her har det vaert liv lenge!
I gaar var vi i Temple of Heaven, fler palasser og fler turister, men en herlig stor park som saa ut til aa vaere stedet byens pensjonister motes for aa spille kort eller trimme, det var dans og leik og spill og bevegelse til musikk med racket og ball og ikke maate paa, veldig artig!
Flere artige opplevelser kommer som folge av mine lange lyse kroller (ikke saa lange og ikke saa lyse og ikke saa krollete, mer bustete pga vannmangel og litt vanskelig aa faa vaska saa tjukt haar..), men lyse nok til at enkelte kinesere, og dette har skjedd flere ganger, stopper oss og sier picture ok? Eller bare noe paa kinesisk med store smil og pekende paa kameraet, ogsaa stiller jeg meg opp ved siden av koner og barn, eller bare med Kristoffer og de knipser i vei, haha, veldig artig! Vi prover aa ta bilde av det vi ogsaa, saa vi har bevis, hehe, det er saa komisk!

Vi bor i en Hutong, en by i byen, med trange gater og masse liv, er en shoppegate, saa det er litt vanskelig aa ta seg fram, for turister lyser penger, og dermed blir man stoppet med "Mr Handsome and Beautiful Lady, come come, looka looka, special prise for you!" og nesten dratt inn i butikkene! Litt slitsomt i lengden, men mange steder har de masse fine ting, saa det er best aa passe seg saa man ikke fyller sekkene med tull! Ellers har vel Kina rykte paa seg for aa vaere billig, men det er bare om man er god til aa prute, prisene starter godt oppe paa norskt nivaa, saa det er en lang vei ned. Men om man sier nei mange nok ganger, saa pruter de seg selv ned. Men jeg tror kanskje de lurer oss for det, for jeg endte opp med aa kjope perler i gaar, og det hadde jeg jo ingen anelse om at jeg ville ha engang.. Haha, typisk! Men de er veldig lekre!

Skal ut og prove aa kjope litt klaer i dag, for det er kaldt og varmt annenhver dag her, i dag er det 8 grader, i morra, paa min 25aarsdag, er det meldt 22 grader, saa da burde jeg kanskje se etter baade varme klaer og en fin kjole?!?!? Saa mange behov man faar naar markedet er saa enormt.. Typisk!

Alle er forresten hjertlig velkomne til Beijing for aa feire min 25aarsdag i morra altsaa, vennligs si fra om du kommer, for aa finne noen i denne byen er tilnaermet umulig, det er for stort, og for mange mennesker! Om du ikke kommer deg til Beijing, oppfordrer jeg alle til aa lage kake og feire meg der du er! Ta bilder og send paa mailen, det hadde vaert artig! Hurra for meg!! hehehe! Vi skal feire med peking and, blir bra! Saa faar vi se om det blir flere spennende planer i lopet av dagen:)

God feiring alle sammen!! gunhild

7 kommentarer:

Anonym sa...

we not can read
english! :)

lisette daan

Anonym sa...

STORT GRATTIS på 25-årsdagen Gunhild! Härligt att följa er blogg och se att ni verkar ha det bra.

Kramar Stina, Johan, Ingrid, Greta & Astrid

Anonym sa...

Hei! Gratulerer så masse med dagen, Gunnhild :D

klem fra Ida og Malin

Anonym sa...

Gratulerer med 25 år, Gunhild! Kommer dessverre ikke til Beijing men takk for invitasjon:)
Jeg skal tenke på deg så får Kristoffer ta oppgaven med å lage en minnerik dag for deg.
Stor klem til dere begge!
Britta

Anonym sa...

Hej!
Hjärtligt grattis på födelsedagen. Vi läser om er resa och önskar ibland att vi var 25.
Vi får nöja oss med en turkiet resa i 10 dagar från den 26:e.
Kram till er båda från Erik Och Kristina

Jules_4 sa...

Gratulerer så masse Gunhild!
Sjå på bloggen min: http://www.pianokrakk.blogspot.com

Her er vår bursdagsfeiring for deg foreviget med noken herrrrlige bilder :)

Klemm

Anonym sa...

Gratulerer med dagen Gunhild. Litt for sent, dog, men her har Julie blitt feiret flere dager til ende, så jeg har ikke akkurat sittet på nett... Kan jo si at en liten flik av feiringen var til deg :)

Håper dere får en flott tur videre. Jeg leser blogg og følger med.
Hilsen Elin (og resten av gjengen)