onsdag 19. mars 2008

Olkhon Island, Baikal

Da har vi altsaa tilbakelagt lange strekninger igjen, og vaert noen dager uten internett og endel uten mobildekning ogsaa! Vi tok tog i 34 timer fra Tomsk til Irkutsk forrige helg, var framme sondag morgen i Irkutsk etter to netter og en dag paa tog. Veldig heldig med vaare reisekamerater i kupeen denne gangen ogsaa, to leger, en kvinnelig barnelege fra Chita og en mannlig kirurg fra Ulan Bataar, god gjeng! Vi snakka russisk og litt engelsk og laerte litt mongolsk, og det var i grunn god stemning:) Aa vaere paa tog i 34 timer gaar egentlig greit, man kommer inn i et slags modus hvor det ikke trenger aa skje saa mye;)

Vel framme i Irkutsk hastet vi videre til busstasjonen, fant en minibus som gikk nesten hele veien vi skulle, og satsa hardt paa at noen henta oss i MRS, en by paa fastlandet naer Olkhon Island. Det ordna seg, selv uten aa klare aa si saa mye paa russisk, saa var kodeordet "nikita", og da skjonte alle hvor vi skulle, og sjaaforen ringte og fikk oss henta i MRS av noen fra Nikitas Guesthouse. Flotters! Saa bar turen over isen, Baikal er frossen fram til midten av april, og da er det vei over isen som gjelder! Artig:)

Vi kom trygt fram til Kuzhir, den storste byen paa Olkhon, med 1200 innbyggere. Der skjer det ikke mye, det er for det meste fisking folk driver med, pluss at turismen har okt betraktelig etter at Nikita aapnet et gjestehus for turister, som har faatt mange godord i Lonely Planet, ergo mange gjester;) Vi bodde altsaa der, det ligner mest et leirsted, med trehytter, intet innlagt vann og snurredass.. hehe! Heller ingen dusj, og etter 34 timer paa tog og seks timer i minibus, var det liksom noe etterlengta.. Men det ordna seg, de hadde banya! Russisk bad paa en maate, ovn med varmt vann i et oppvarma rom hvor man plasker vann paa seg selv og blir ren;) Mat ble servert tre ganger om dagen, fisk fisk og atter fisk, men det var fantastisk godt! Bra sted!

Vi var paa ekskursjon andre dagen, reiste helt nord paa oya, men vaeret var eksepsjonelt blaasete, vi blaaste nesten vekk, og klarte ikke komme oss til alle de fine stedene. Men vi fikk sett mye, tatt flotte bilder, kjort bil paa isen og paa steppene og i skogen, og det var igrunn veldig artig. Guiden het Gregory og vi var sammen med Mario fra Spania og Roman fra Frankrike, de hadde ferie fra sine jobber paa embassadene i Moskva. Paa vaar alder altsaa, artige fyrer! Dag to leide vi sykler med de og provde aa komme oss et stykke, men det var mest blot sand paa veiene, saa det var veldig tungt og vanskelig. Vi sykla litt paa steppe og gikk over isen, Kristoffer tok helt av med kameraet, mye fint aa ta bilder av:)

Vi motte ogsaa Maria og Maria, fra Spania, hos Nikitas, som vi naa bor med i Irkutsk og kommer til aa ta folge med helt til Ulan Bataar mer eller mindre. Veldig hyggelig! Alle seks har vi kost oss paa Olkhon!

I gaar dro vi tilbake til Irkutsk og i kveld tar vi toget til Ulan Ude, siste stopp i Russland foer vi entrer Mongolia. Kristoffer og jeg ville egentlig vaere lenger paa Olkhon, men det ble vanskelig, for vi planla litt daarlig og hadde for lite cash.. De tok ikke visa for internettet var nede, eller noe.. Saa det ble vanskelig aa betale for seg, men etter noen arrangements fikk vi bo en dag lenger enn vi hadde penger til og Nikita la ut for ekskursjonen for oss, og saa har vi betalt tilbake her i Irkutsk, til en liten dame som hadde maattet ta i mot penger fra turister foer, pga visaproblemer;) Saa det ordna seg det ogsaa, litt kleint aa vaere uten penger, bare!

Naa har vi penger og billett videre, bor hos en fantastisk dame her i Irkutsk som lager hundre pannekaker til frokost og tar nattog i kveld. Irkutsk har ikke saa mye aa by paa etter det vi har sett, hehe, det er graatt av eksos, men et fantastisk vaer i dag! Vaaren har kommet til Sibir!! Hurra!